onsdag 25. august 2010

Mitt kjøpefrie, økologiske år


(Innlegget kan også leses i Drammens Tidende 25/8-10 og på http://blog.dt.no/drammen/)

Jeg har bestemt meg for å ta et kjøpefritt år. Ikke helt kjøpefritt da, naturligvis, men et ganske kjøpefritt år. I alle fall når det kommer til egne kleskjøp.

Og så har jeg tenkt å leve så økologisk som mulig, inspirert av alle kvinnebladene og «Elsk deg selv»-bøkene jeg leser. Jeg har noen hyllemeter fulle av slikt lesestoff – noen hyllemeter for mange, vil nok noen si. Men uansett: Her skal det leves klimavennlig, giftfritt og i tråd med Fairtrade-filosofi noen måneders tid!

Reglene er som følger:

1. Kjøpestopp på alle nye klær til meg selv. Jeg har likevel lov til å kjøpe brukt, både i secondhandbutikker som Fretex, og i nettbutikker, som Epla, eBay og Etsy. Pussig hvor artig det er blitt å butikksurfe på nettet i det siste, forresten. Bare prøv selv!

2. Så langt det er mulig skal jeg spise økologisk mat og bruke økologisk sminke. Spisingen går i grunnen ganske greit – jeg liker både speltbrød, økologiske grønnsaker og mat laget fra bunnen av. Med sjokoladen er det imidlertid verre: Den ikke-økologiske er definitivt bedre, i alle fall favoritten fra Freia: Premium med sitron- og ingefærfyll. Farlig god, spør du meg! For hyggens skyld, har jeg derfor bestemt at denne sjokoladen er ja-mat. Og så er det selvsagt lov å kjøpe ikke-økologiske vafler og pølser i kiosken på orienteringsløp. Ett sted får grensen gå!

Når det gjelder sminken, har jeg også vært ganske flink. Dr. Hauschka er bra, det samme er Jason Natural Cosmetics og i.d. bareMinerals. Men hva med neglelakken? Finnes det i det hele tatt miljøvennlig neglelakk? Svar mottas med takk.

3. Jeg har lov til å motta gaver som bryter med reglene jeg har satt for meg selv. Så kjære foreldre, venninner og andre gavegivere: Kjøp så mye ikke-økologisk dere bare vil!

4. Når jeg spiser hos andre, skal jeg ikke legge meg opp i om de har brukt økologiske matvarer eller ikke. Ingen fare for at jeg tar fram pekefingeren i godt selskap, altså.

Det kjøpefrie, økologiske året mitt begynte den 2. juni i år. Foreløpig har jeg ikke hatt kjøpeabstinens, kanskje fordi jeg fra før av har skapet fullt av klær – ikke minst fra NRK-tiden, da jeg fikk kjøpe sceneantrekk til halv pris etter å ha brukt dem på skjermen én gang. Men jeg tipper det kommer til å krible til jul, og når våren kommer neste år, er jeg nok temmelig hyper, vil jeg tro.

Så kjære alle sammen: Torsdag 2. juni 2011 blir det kjøpefest i Drammen sentrum etterfulgt av en usunn trerettersmeny på et av byens bedre spisesteder. Noen som har lyst til å være med?

(Foto: Torbjørn Tandberg)

1 kommentar: