torsdag 21. oktober 2010

Sva marga! Gå din egen vei!


“Spør deg selv hva du virkelig har glede av å gjøre. Og så skal du gjøre dette. Gå din egen vei. Sva marga!” Det sa den store norske filosofen Arne Næss. Sitatet har jeg hengt opp på oppslagstavla ved skrivebordet mitt, for det ligger egentlig en hel livsfilosofi i dette: Finn ut hva du har mest glede av å gjøre, og gjør det!

Selv har jeg funnet ut at det jeg liker aller best å gjøre er å synge, skrive og fortelle. Og å løpe orientering, så klart, men det fant jeg først ut da jeg var over 40. Derfor prøver jeg å gjøre mest mulig av dette: synge, skrive, fortelle og løpe i skogen. Jeg snakker ofte med folk som gjerne skulle ha gjort noe annet enn det de gjør. Som ville ha begynt for seg selv, kanskje, eller skapt noe sammen med andre. I stedet jobber de med noe de ikke liker.

– De er for gamle til å starte om igjen, sier de. Eller de er for bundet, for redde. Eller kanskje for slitne, for feige, for ustrukturerte, for late, for engstelige, for dårlige til ditt eller datt, for makelige – eller til og med for unge.
– Men dere har jo aldri prøvd! sier jeg da. Hvordan kan dere da vite om det stemmer?

Det er jo noe i det at det aldri er for seint å prøve. Farfaren min visste det da han begynte med styrkeøvelser som 94-åring for å bli sterkere. Han falt, nemlig, og kom seg ikke opp igjen ved egen hjelp. Nå gjør han det, han kan til å med gå lange turer hvis han vil. Venninnen min skjønte det da hun tok opp igjen livslidenskapen sin i godt voksen alder. Nå maler hun fantastiske bilder. En annen venninne sa opp jobben og startet nettbutikk. Hun selger barneklær og tjener ikke like mye som før. Men hun er mye lykkeligere.

Den andre bestefaren min kjøpte seg datamaskin da han var over 80. En kollega gikk pilegrimsleden til Santiago de Compostela. Walt Disney skjønte hva som lå i det å våge da han sa «If you can dream it, do it». Bruce Springsteen skrev og sang «Everybody’s got a hungry heart».

Og Arne Næss, han visste det hele tiden. Visdomsordet hans om å gå sin egen vei sto i en bok som kom ut for noen år siden. Den het «Gamle vise menn og kvinner.» Tanker til neste generasjon. Der sier Næss: «Mange kan treffe på en gammel kjenning og spørre han eller hun: – Ja, hva har du blitt til i livet da? – Og hvis vedkommende da skulle svare: – Nei, jeg har ikke blitt til noe særlig, men jeg har det så bra. Da blir vedkommende bare møtt med et stort; – Hæ?»

– Spør deg selv hva du virkelig har glede av å gjøre, sa Arne Næss. – Og gjør det! Gå din egen vei. Sva marga! Så lett er det – og så vanskelig.

VESLEMØY SOLBERG

Artikkelen kan også leses i Drammens Tidende 20/10-10 eller på nettet: http://blog.dt.no/drammen/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar