fredag 30. september 2011

Menopause - The Musical

Ja, du leste riktig! Det finnes et sceneshow om overgangsalderen: en humoristisk, musikalsk, varm og hysterisk hyllest til kvinner som er i startfasen av, midt i, eller som til og med har overlevd det opphavskvinne Jeanie Linders kaller «The Change» eller «Forandringen». Selv sier Linders at hun skrev showet «inspirert av en hetetokt og en flaske rødvin» – uansett har det siden premieren for ti år siden gått sin seiersgang gjennom 15 land og 750 byer.


Jeg lurer på om Norge er modent for et slikt show? Kanskje ikke. Overgangsalderen er liksom noe man helst ikke snakker om, det blir nesten som med Anonyme alkoholikere (eller for å bruke en parallell: Anonyme overgangsplagede) – betroelsene foregår helst i lukkede rom, og knapt nok der. I søsterlig fortrolighet hviskes det i krokene om nattesvette, humørsvinginger, manglende sexlyst og sjokoladehunger. Og så går man ut i verden og lider i stillhet etterpå.

Det er nesten synd at det ikke finnes en mannlig overgangsalder! Hvis det gjorde det, vedder jeg på at milliarder av forskningskroner hvert år ville bli brukt for å finne opp en vaksine mot alle plagene man kan bli rammet av. Egne sykehus for «menn i forandring» ville bli opprettet, hetetokter ville bli ansett som gyldig sykefraværsgrunn, og nattesvette ville bli tema i «Brennpunkt» på NRK. Enda flere millioner ville ha blitt brukt for å utvikle en metode for å nyttiggjøre seg overskuddsvarmen fra hetetoktene – kanskje som et alternativ til solcellepanel på hytta. Riktig dyrt ville det ha blitt. Og absolutt ingen ville ha «lidd i stillhet».

Når det gjelder «The Change» er jeg nok ennå i startfasen, men jeg har i alle fall begynt å samle på vitser, slik Jeanie Linders sikkert gjorde før hun skrev sitt show. Jeg tror nemlig også det er viktig å kunne le litt av seg selv på tross av at man har det litt kjipt i blant. Dere har kanskje hørt vitsen om høna og eggene? Den om at det er eggene som går ut på dato, ikke høna? Eller det at uttrykket «hete netter» gjerne får en litt annen betydning når man nærmer seg 50? Og vet dere forresten hvorfor menn aldri kommer i overgangsalderen? Grunnen er at de aldri blir ferdige med puberteten.

Vel, vel. Kanskje jeg likevel skulle skrive et show á la «Menopause – The Musical»? Om ikke annet, så for å ha det litt morsommere selv når utfordringene kommer? «Absolute Menopause» kunne jeg ha kalt showet. Eller kanskje «Which Bitch»?

Hm, jeg får tenke litt på det. I mellomtiden trenger jeg uansett flere vitser, innspill og historier om forandringen alle kvinner møter om de lever lenge nok. Send dem til
veslesol@nordicae.com

På forhånd takk!

Foto: Torbjørn Tandberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar