onsdag 21. oktober 2015

Kunsten å møte en drage

Jeg er i utgangspunktet en modig person, men jeg kan også være redd, og kanskje også litt feig.
– Redd fordi jeg frykter konsekvensene hvis jeg ikke lykkes. – Og feig fordi jeg er redd for hva som vil skje hvis jeg virkelig lykkes: hvis jeg når langt ut i verden med fortellingene mine, hvis jeg stadig må ut dit – til ulvene – og by på meg selv, og kanskje risikere å bli ledd av, eller kraftig kritisert.

På mange måter har jeg vært heldig. Jeg har fått timevis på timevis av tv– og radioprofilering, jeg har gitt ut CD-er og bøker, skrevet sceneforestillinger og holdt konserter over hele Norge. Jeg har reist i dager og uker på turné med godt reisefølge, løpt med reinsdyr over Finnmarksvidda og myst mot solnedgangen over Lindesnes. Så hva er det da som gnager?

Her er hva jeg er kommet fram til i ettertankens lys, på hjemmekontoret – eller «gjemmekontoret», om du vil: Greit nok, Veslemøy, du er kanskje blitt litt modigere i årenes løp. Du skriver sanger og historier som du virkelig kan stå inne for: om frykt, mot, lengsel og lykkejag, om å si nei, om å bli eldre, om liv og død, om kjærlighet og lidenskap. Du har evnen til å le av deg selv, og du skriver morsomme anekdoter som også får andre til å le av sine liv.

MEN....

... er du modig nok? Tøyer du komfortsonen din, eller er du langt innafor – sammen med rødvinsglasset, drømmene og skribleriene en tirsdagskveld? Eller der du sitter foran TV-skjermen sammen med Netflix – med «Downtown Abbey», «Mr. Selfridge» og «Herskap og tjenere» som bringer deg langt tilbake i tid, til den gangen verden var litt mindre farlig fordi du ikke var der selv? Til en tid da informasjonsstrømmen ennå var håndterlig, og de unge hadde bruk for kunnskapen til de som hadde levd noen år lenger?

Jeg har i alle fall bestemt meg for å være modig nå: redd, men modig. Jeg har et livsprosjekt, som jeg skal gjennomføre uansett – fordi jeg virkelig brenner for ideen, og fordi jeg tror jeg kan hjelpe mange mennesker. Det skal bli bok, forestilling og flere sanger. Og det dreier seg om frykt og mot.

Tittelen har jeg allerede: «Kunsten å møte en drage», med undertittel: en personlig bok om frykt og mot.*  Jeg vil fortelle min historie, om hvordan jeg klarte å komme meg ut av lammende frykt. Jeg vil intervjue andre om frykt og mot, og ikke minst: Jeg vil gi konkrete tips til hvordan man kan komme seg videre og leve godt med frykten, som jo er en helt naturlig del av livet.

Jeg er ikke helt sikker på om det er så stor forskjell mellom angst (den «irrasjonelle» frykten) og frykt, (den som liksom skal være så rasjonell og forklarlig.) Jeg tror det er en grunn til at både angst og frykt oppstår, og jeg mistenker at skillet er der for å skape avstand mellom de som er «syke» (de med angst» og de «friske», (de som «bare» er redde for ting det er naturlig å være redd for.) Slik oppstår skam. Slik oppstår avstand. Og slik oppstår mer frykt.

Da jeg på et tidspunkt i livet ikke turte gå ut av leiligheten min fordi jeg var så redd, fikk jeg en bok av mamma og én av pappa. Begge handlet om å bygge opp livet sitt, og ga meg inspirasjon til å tørre, til å bli modigere. Lenge bar jeg bøkene med meg i sekken min. Når jeg hadde behov for det, tok jeg dem opp og leste utvalgte avsnitt eller kapitler. De ble en slags veivisere for meg og løftet meg fram sammen med min egen stahet og vilje.

Jeg ønsker at min bok skal være en slik bok man kan legge i veska eller sekken og hente inspirasjon fra. Jeg ønsker å hjelpe andre til å bygge opp sitt liv, til å tørre mer, til å bli modigere. Og jeg ønsker å si at det er helt greit å være redd av og til, at frykt er naturlig og en del av det å være menneske.

For all frykt dreier seg om dette: å akseptere frykten, vite at den ikke er farlig, at den er en helt ufarlig normalreaksjon på økt adrenalinmengde i kroppen, at den er et allmennmenneskelig fenomen, og at den går over.

Nå har jeg lansert planene mine offentlig, det er deilig, men skummelt. Jeg kommer tilbake til tidspunkt for bokslipp, og håper mange har lyst til å bli med meg både på reisen og på selve lanseringen. Den dyktige billedkunstneren Anne Kristin Øierud (http://www.fineart.no/kunstner/anne-kristin-oierud) har sagt ja til å illustrere boken. Jeg gleder meg til samarbeidet!

Ha en fin dag!

Klem fra
Veslemøy :-)

PS: Hvilke tanker har du om mot og frykt?


* Tittelen «Kunsten å møte en drage» er inspirert av to herlige barnebøker: «Kunsten å møte en bjørn» av Camilla Otterlei (https://camillaotterlei.wordpress.com) og «Brødrene Løvehjerte» av Astrid Lindgren.

Illustrasjon: Anne Kristin Øierud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar