fredag 10. mai 2013

Lyst på livet!


Har du noen gang stilt deg selv følgende spørsmål: «Hva gir deg overskudd og energi? Hva får fram lysten på livet – det som gjør at du kan vokse som menneske?»

Det har jeg, men ikke før jeg gikk på en solid smell, etter at jeg i mange år hadde kjørt meg selv for hardt. Jeg hadde alt for mange baller i luften samtidig, og det ble til slutt for slitsomt å sjonglere dem. Det som før var morsomt, interessant og spennende, mistet glansen. Jeg mistet glansen. Og jeg ble nødt til å tenke nytt.
Filosofen Arne Næss sa en gang: «Spør deg selv om hva du virkelig har glede av å gjøre. Og så skal du gjøre dette.» Det høres kanskje enkelt ut, men for meg tok det tid å finne ut hva som virkelig gir meg inspirasjon og glede. Her er noen punkter. 

1. Ta en pause!
Broren min Jon Solberg, som er låtskriver, sanger og gitarist i bandet Ni Liv sier det slik (på Bø-dialekt): «Det beste med livet e’ pausunn’, viss ikkje pausur e’ elt du har». Ikke dumt, det!

2. Finn gode ord, (og arkiver dem for dårlige dager)!
Jeg elsker sitater som gir ny innsikt, eller som understreker noe jeg vet, for å forsterke det. En favoritt er denne: «Sikt mot månen! Selv om du bommer, havner du blant stjernene». – Og denne fra min nye sang Vuggevise for voksne: «Ta vare på deg selv mens du har deg!» Litt humor er alltid bra!

3. Skap noe nytt!
Skriv! Løp orientering i en fremmed skog! Mal! Klipp i stykker to gamle kjoler og sy en ny! Syng opera i dusjen! Er du heldig, kommer du i «flow», en tilstand der du glemmer deg selv og tiden, og blir helt oppslukt av det du holder på med. 

4. Utfordre deg selv!
Ingenting er så drepende for sjelen som å bli værende i fastlåste mønstre, og ikke tørre å gå nye veier. Jeg vet det godt selv, for angsten har mange ganger vært sterk. Da jeg vant et nattorienteringsløp i fjor, kom førsteplassen i andre rekke. Den virkelige seieren var at jeg turde løpe 4,6 kilometer aleine i mørket.  

Forfatteren C.S. Lewis skrev følgende: «You are never too old to set another goal or to dream a new dream». Kanskje gir vissheten om dette den aller største lysten på livet, for å komme tilbake til tittelen på artikkelen. Der ligger alt som er viktig for å lære, leve, drømme og elske – egentlig alt du trenger for å vokse som menneske – om du er ni eller nitti. Så lenge vi lever, får vi alle nye sjanser. Hver dag.

Foto: Torbjørn Tandberg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar