onsdag 10. april 2013

Skal det være et bokhus?


Skal det være et bokhus?

«Trendy» er den som til enhver tid og på alle områder sliper kantene av sin personlighet, for å gjøre seg akseptert og ubetydelig. Denne aforismen av en ukjent forfatter står på en post it-lapp over skrivebordet mitt, og forteller i grunnen alt om hvordan jeg forholder meg til mote, interiør og oppussing. Jeg gjør alt jeg kan for ikke å følge trendene, eller for å si det på en annen måte: Jeg forsøker å være min egen trend. For meg handler det mye om bøker. 

I alle mine rom finnes det bøker i en eller annen form. Jeg elsker bøker: stoffligheten ved dem – papiret ordene er trykket på – og selvsagt innholdet, når bøkene er som best. I gangen står en bokhylle som forteller historien om vår familie: musikkbøkene til Sven, et par lærebøker fra min studietid på Norges Handelshøyskole i Bergen, bøker om litteraturvitenskap, sangbøker, et par selvhjelpsbøker fra min rikholdige samling på nå 151 bøker (jeg har skrevet om dem før), fire–fem barnebøker, diktsamlinger av Olav Aukrust og Charles Baudelaire – og noen gamle magasiner jeg har fått av faren min. En historiefortellende bokhylle, altså. Enhver burde ha sin egen.

På soverommet har Sven gjort et østvendt vindu om til en bokhylle, der vi har plassert bøker, CD–er og gamle kassetter. Det blir et helt spesielt fargespill på veggene når lyset slipper gjennom om morgenen, og ikke minst: Bokvinduet blir som et slags maleri på veggen – en fargesprakende kulisse i et soverom, som ellers er ganske fritt for farger. Herlig!

Og så er det selvsagt bøker på badet! Jeg har en leveregel som sier at bøker alltid bør være innen rekkevidde, uansett hvor eller når behovet skulle oppstå. Og det er jo nettopp på do – eller når man ligger i badekaret – at behovet for åndelig føde kanskje er aller størst. På det ene badet vårt har jeg plassert vitsebøker, anekdoteskatter og andre bøker med «bevingede ord», på det andre står Donald-blader, livsstilsmagasiner side om side med krim, historiske romaner og Platons filosofiske skrifter. Det er så hyggelig å gå på do når du vet at det ligger godt lesestoff og venter på deg der inne! Bare prøv selv!

Bøker i alle andre rom er en selvfølge – i bokhyller, men også som pynt på bord og i hyller. Jeg lever med bøker, ingen møbler er så sjarmerende som dem! Selv om moderne teknologi kanskje etterhvert gjør trykte bøker overflødige, kommer de aldri til å gå av moten i mitt hus.

Jeg sier som Cicero: «Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel». Med bøker kan du skape ditt eget interiør, din egen trend. Og for å komme tilbake til aforismen i begynnelsen av denne artikkelen: Når du skaper noe som betyr noe for deg, vil personligheten din aldri noensinne bli avslepet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar