torsdag 7. november 2013

Redd, men modig

Hva er du redd for?

Hva var du redd for da du var liten? Trude Lorentzen i Dagbladet spurte vennene sine på Facebook, og har aldri fått flere svar: oldemødre, aids, dommedag, russere, atomkrig, rotter, Sitronheksa i Colargol, Idi Amin, øksemordere, Hufsa i Mummidalen, øyenstikkere – og ikke minst: Gorgon Vaktmester i Pompel og Pilt!

Jeg stilte følgende spørsmål til mine venner på Facebook: Hva er du redd for nå? Svarene kom ikke med det samme, men da jeg selv røpet mine største redsler, begynte de å sige på: trange og lave passasjer, tannleger, trailere, boliglånet, å kjøre på glatta, fugler, sinte mennesker, å bli avvist, demens, bier, fly, høyder, brann, mørket, å bli urettferdig behandlet, å bli latterliggjort, vakre mektige menn, livet – og døden.

Slikt må det bare bli en ny sangtekst av. Her er den:

Da jeg var mindre, var jeg redd for mange ting:
tannleger og voksne som ble skilt,
hoggormer og aids, og veps som surret rundt i ring,
og Gorgon Vaktmester i Pompel og Pilt.
Jeg var redd for gamle damer og mørke menn,
svartedauden, Gud og onkel Blå,
heiser som sto fast, og folk som gikk igjen,
og alt annet som jeg ikke kunne forstå

Nå er jeg stor og ennå redd for mange ting:
høye fjell og vær som blir for vilt,
skråsikre politikere, ord som går i ring,
og Gorgons baby i Pompel og Pilt.
Jeg er redd for å få kreft og for å ikke strekke til,
for ensomhet og angst og becquerel,
for slanger og maneter, og Siv Jensen av og til,
men kanskje mest av alt for frykten i seg selv.

Redd, men modig.
Redd, men modig.
Jeg står hver kveld
og hvisker til meg selv 
at jeg er redd, men modig.

Takk til alle redde, men modige som svarte meg! Og husk den amerikanske forfatteren Brené Browns ord: «Sårbarheten er vårt mest presise mål på mot!»

------

PS: Sangen «Redd, men modig» har fått melodi av Sven, og blir urfremført av oss på Josefine viseklubb i Oslo den 20. november. Dørene åpner kl. 19, konsertstart 20.30. Vær hjertelig velkommen dit!

PPS: Bildet er tatt på Vestre Viken sykehus for litt siden. Jeg ble lagt inn med magesmerter, og var redd, (men litt modig også.) Heldivis var det ingenting alvorlig.

Ha en fin dag fra
Veslemøy :-)


Foto: Sven Ohrvik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar