lørdag 18. januar 2014

Si meg hvor du har bodd, så skal jeg si deg hvem du er

Kan det tenkes at én som har bodd mange steder lett blir rotløs og rastløs, mens én som har bodd på samme sted hele livet blir roligere, og mindre åpen for forandring? Tanken er sikkert ikke ny, men av en eller annen grunn har jeg ikke reflektert over den tidligere. Det gjorde jeg først da jeg nylig var på et møte der problemstillingen ble reist.

Noen raske google-søk viser at det finnes mange rastløse og rotløse der ute. Billedkunstneren Fadwa Al Quasem fra Libya, Dubai og Canada er en av dem, og hun sier det slik: «Living in so many places has given me a gypsy's spirit and a restless soul. I didn't have the sense of home that others generally have – the house I lived in at any time was always my home.»

På blogger som tar opp emnet, kan jeg lese at mennesker har svært ulike erfaringer mht det å flytte mange ganger. Noen sier at det har gjort det vanskelig for dem å knytte seg til andre mennesker, fordi de vet at menneskene vil forsvinne igjen. For å beskytte seg selv, forbereder de seg derfor på å gå videre, klare seg alene, være sterke – slik at de ikke skal bli såret. Og så sier de til seg selv at det finnes andre mennesker andre steder. Det finnes alltid et hjem.

Andre igjen, særlig kunstnere, skriver at nomadevirksomheten har gjort dem sterke, kreative og selvstendige, og at de – fordi de alltid måtte forholde seg til noe nytt – er i stand til å møte utfordringer med et åpent hjerte og søkende sinn. Flyttingen har gjort dem mer tolerante overfor andre menneskers tankesett, og gitt dem en visshet om at de må skape sin egen lykke selv, der de til enhver tid er.

For moro skyld har jeg ved hjelp av gamle brev laget en oversikt over hvor mange steder jeg har bodd, og mest for min egen skyld, (og kanskje også som en liten kuriositet) lister jeg dem opp her:

1. Grefsenveien 17, Oslo.
2. Skjettenveien 83, Skjetten.
3. Elvenesveien 12B, Nesttun sør for Bergen.
4. Smøråslia 56, Nesttun.
5. Tjønnebergvegen 1, Heddal ved Notodden.
6. Kåsinvegen 2, Bø i Telemark.
7. Lykkjune 14, Bø i Telemark.
8. Solbergveien 14, Kristiansand.
9. Studentbyen Fantoft H-470/472, Fana utenfor Bergen.
10. Nygårdsgt. 66, Bergen.
11. Trangesmauet 16, Bergen.
12. Studentbyen Fantoft A-528, Fana utenfor Bergen.
13. Hatleberg studenthjem A-205, Bergen-Sandviken.
14. Hatleberg studenthjem A-421, Bergen-Sandviken.
15. Strandgt. 86, Bergen.
16. Skjoldberg 3, Nesttun.
17. Tranevegen 113, Nesttun.
18. Slåtthaugvegen 26, Nesttun.
19. Olsvikstallen 26, Olsvik.
20. Kirkerudlia 23, Vøyenenga.
21. Mellomstykket 15, Drammen.
22. Bamse Brakars vei 23, Drammen.
23. Hauanveien 36, Drammen.

Hvor mange steder har du bodd? Kjenner du deg igjen i beskrivelsene over?

Ha en fin dag fra
Veslemøy :-)

PS: Jeg har nå bodd i det samme huset i over 10 år. Det er ny rekord.

Alltid på vei. Her er lillesøster Liv og jeg på fergen mellom Kvanndal og Kinsarvik.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar