tirsdag 13. mai 2014

Miniturné på Sunnmøre (og endelig besøk på Magdalene Thoresens Herøy)

Vi har spilt på Sunnmøre før, men ikke på Herøy, som vi skal besøke nå, (i tillegg til Volda, Ørsta, Sande og Ulstein.) På Herøy bodde nemlig den danske forfatteren Magdalene Thoresen en stund mot midten av 1800-tallet, og henne har jeg skrevet hovedfagsoppgave om!

Magdalene Thoresen (født Kragh) kom fra enkle kår i Fredericia på Jylland, men klarte mot alle odds å få seg utdanning i København. Hun ble gravid med en islandsk student (som senere ble en berømt dikter), forlot Danmark, og ble ansatt som huslærer hos Hans Conrad Thoresen – på Herøy.

Historien om Magdalene Thoresen er dramatisk og spennende, en riktig Askeladd-historie, bare med den forskjell at hovedpersonen er en kvinne. Hør bare her: Magdalene Thoresen skrev poesi, romaner, reiseskildringer, fortellinger og skuespill, hun ble oversatt til en rekke språk og var en av de første kvinner fra Norden som holdt egne foredragsturneer. Magdalene Thoresen fikk fem egne barn og fire stebarn, og forsørget dem delvis selv ved forfattervirket sitt. Hun holdt litterære salonger, og hun var med i kretsen rundt Ole Bull da han tok initiativ til det som senere ble den Nationale Scene i Bergen. Kritikeren Georg Brandes elsket og hatet henne, den danske skuespiller-divaen Johanne Luise Heiberg var blant hennes beste venner, og i tillegg ble Magdalene Thoresen Henrik Ibsens svigermor og Bjørnstjerne Bjørnsons elskerinne. Og det er mer, mye mer.

Endelig får jeg altså spille på Herøy, stedet Magdalene ble så fascinert av, og som hun stadig kom tilbake til i diktningen sin. Og når jeg gjør det, skal jeg tenke på den unge Magdalene Kragh, som kom dit for så lenge siden med de unge drømmene sine. Og så skal jeg drømme litt jeg også, selv om jeg ikke er helt ung lenger. Jammen skal jeg det, for det er som kjent aldri for sent!

Eller som visesangeren og forfatteren Ove Borøchstein skrev: «Drøm ditt liv, lev din drøm!»

Ha en fin dag fra
Veslemøy :-)

PS: Her er turnélisten:

Onsdag 14. mai kl. 11.00: Ulstein, Alvehaugen
Onsdag 14. mai kl. 18.00: Herøy kulturhus 
Torsdag 15. mai kl. 11.00: Volda Omsorgssenter
Torsdag 15. mai kl. 13.00: Ørsta, Bakk-Ola-Marka
Torsdag 15. mai kl. 16.30: Larsnes, Sandetun

PPS: Sven, perkusjonisten Birgit Løkke (DK) og jeg har også laget en CD med tonesatte dikt av Bjørnstjerne Bjørnson og Magdalene Thoresen. «Kjærestebilder» heter den, (release 1999.)

Magdalene Thoresen (1819-1903)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar