onsdag 31. desember 2014

Helter i vår tid

«Kor er alle helter hen?», skrev Jan Eggum i en sang for noen år siden, og siktet til barndommens glemte idoler: Zorro, Onkel Lauritz, Marx, Tjorven og alle de andre. Ikke godt å si, noen er gått i glemmeboka, noen finnes kanskje på biblioteket, og andre bare på video eller DVD. Så: Hvorfor ikke skape noen nye?

Her er noen av mine helter i vilkårlig rekkefølge:

1. Merete Bratsberg Aae

Fra idylliske Hansgarden på Averøy sørger Merete Bratsberg Aae for at folk får kulturopplevelser, påfyll og inspirasjon. Gjennom forfatterbesøk, konserter, strikkekafeer, poesikvelder og ulike kurs bidrar hun til å styrke et lokalsamfunn som trenger det – og gjennom arbeidet hun og mannen gjør på gården, bidrar de til å ta vare på verdifull kulturarv. Merete Bratsberg Aae er heller ikke redd for å tale politikerne midt i mot når det trengs. Og det trengs iblant. Honnør!

2. Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon bidrar til at mennesker i krise finner tilbake til indre ressurser, drømmer og håp for framtida. Selv var jeg i høst så heldig å få fortelle min historie i boka Alle er mer enn det du ser. Takk for at dere finnes der til hjelp for alle som sliter!

3. Anne Haugen, Anne Grethe Wexhal og Marit Thomassen

Anne Haugen, Anne Grethe Wexhal og Marit Thomassen er ledere på hvert sitt bo- og aktivitetsssenter: Haugen på Solstad ved Kongsberg, Wexhal på Nøstehagen i Lier og Thomassen på Bråta i Nedre Eiker. Ved sin rause, varme og inkluderende lederstil får de mennesker til å trives. Og gjennom klokskap og vidd ser de helhet der mange bare ser en del av bildet. Jeg er så heldig å kjenne dem alle tre, og gleder meg alltid til å møte dem.

4. Jonas Fjeld

For noen år siden dro Sven, Eigil (sønnen min) og jeg sammen med Jonas Fjeld og familien til Thailand. På turen ble Jonas Fjeld syk og fikk konstatert sykdommen MS. For en artist og gitarist er dette en knalltøff beskjed å få, særlig fordi man ikke kan vite hvor hardt sykdommen rammer.

Jonas Fjeld ga ikke opp, og fant sin egen metode for å mestre sykdommen: gitarer og grep for enhver anledning, nye klanger, endring av spilleteknikk – en måte å spille på som var bare hans. Jeg gleder meg over suksessen hans, og vet hvor mye det koster. I år fikk han sammen med gjengen i Romjul for svingende sekser på terningen for romjulskonsertene i Drammens Teater. Hatten av!

5. Anita Skorgan og Rita Eriksen

«Vi er sjokkerte og vi blør», uttalte Anita Skorgan til Dagbladet tidligere i år. Hun siktet til hva artister kan tjene på musikken sin gjennom digitale musikkplattformer som Spotify, Slacker og Beats Music: nemlig så godt som ingentingRita Eriksen sier det slik: «Det jeg tjente på singlen «Der ingenting skjer» fra 21. juli og fram til oktober, 65 kroner, var nok til to kopper kaffe». Takk til både Skorgan og Eriksen for at de sier fra!

Forretningsmodellen for streamingtjenester som Spotify er ikke bærekraftige – verken for artister eller for små plateselskaper. De eneste som tjener penger er større selskaper med en stor back-katalog. Og jeg stiller spørsmålet: Hvordan kan vi lage modeller der skapere av musikk, av litteratur og av film får betalt for arbeidet sitt i fremtiden?

6. OnklP (Pål Tøien)

Med låten «Styggen på ryggen» gir rapperen OnklP (Pål Tøien) et sterkt tekstlig og musikalsk bilde av angst og panikk – følelser mange kjenner. VG kalte sangen «årets beste og sterkeste norske låt», og ga den terningkast seks. Hipp hurra for at en ung, fremadstormende rapper tør vise sårbarhet og la andre ta del i den!

7. Kathrine Aspaas

Jeg møtte Kathrine Aspaas på Norges Handelshøyskole på 80-tallet, da vi begge var siviløkonomistudenter. Med hånden på hjertet kan jeg si til forfatteren av Raushetens tid at jeg selv ikke var særlig raus på den tiden, til det var jeg alt for usikker og redd for å skille meg ut.

Jeg er så glad for å ha funnet Kathrine igjen, og for å lov til å følge tankene hennes om sårbarhet, raushet og mot. «Dialog er den nye debatten. Fredsjournalistikken er den nye krigsjournalistikken. Omtanken er den nye effektiviteten. Innsikt er den nye utsikten. Ansvaret er den nye friheten», skrev Anita Krohn Traaseth om boka da den kom ut for et års tid siden. Mange har funnet ny innsikt og lærdom gjennom Kathrines tanker.

Kathrine Aspaas ga oss nylig 10 økonomiske grunner til å glede oss til 2015. Jeg gleder meg til å følge henne videre.

8. Camilla Otterlei og Kristine Storli Henningsen

Forfatterne Camilla Otterlei og Kristine Henningsen har gitt ut en rekke bøker på store forlag, men driver også lille Elveforlaget i Drammen sammen. Med pågangsmot og mot satser de i en bransje med store utfordringer, og har stadig nye og spennende prosjekter på gang. I fjor ga de blant annet ut antologien Bruer, der 23 Drammens-forfattere ble presentert med ulike sjangere. Jeg var så heldig å få være en av dem.

9. Mamma og pappa

Det får så være: Om foreldrene mine er foreldrene mine aldri så mye, er de helter for meg. Faren min, Olav Solberg, er professor i litteratur og fyller snart 73 år. Men han har ingen planer om å gi seg – verken som forfatter, forsker eller foredragsholder. Pappa har fremdeles kontor på Høgskolen i Telemark (avdeling Bø), går til kontoret hver morgen, arbeider en lang økt og går en omvei hjem, for å få ekstra mosjon.

I år ga pappa ut biografien Ringar i vatn om oldefaren sin, John Lie fra Fyresdal (1846-1916), som var forfatter, og som dro til Amerika på foredragsturné. Pappa har også skrevet et kapittel i trebinds-verket Telemarks historie. I tillegg er han ansatt i en prosjektstilling ved Norsk Visearkiv (Universitetet i Oslo), og arbeider for å skaffe Norge en vitenskapelig utgave av tekstene til norske middelalderballader.

Honnør går også til mamma. Hun er leder av Midt-Telemark seniorlæring og i tillegg aktiv som leksehjelp, som orienteringsløper – og i Bø quiltelag. I tillegg har hun en fabelaktig evne til å se realistisk på tilværelsen når andre bekymrer seg. :-)

10. Alle som ikke gir opp håpet, men som prøver, feiler og reiser seg igjen uansett utgangspunkt, og som skjønner at motgang, nedturer, angst og bekymringer er en del av det å være menneske. 2015 kommer til å by på både oppturer og nedturer! Stå på! Og stå i det.


Godt nytt år!



2 kommentarer:

  1. Takk for alle fine ord. Må nesten få legge til at du er en av mine helter. Fargerik, poetisk, tøff og med en sterk utstråling. Godt nytt år, Veslemøy!

    SvarSlett
  2. Tusen hjertelig takk, Merete! Og godt nytt år til deg og dine! :-)

    SvarSlett