torsdag 12. mai 2011

Den ultimate lykkesangen

Jeg er storforbruker av selvhjelpsbøker. Eller det vil si: Jeg har vært storforbruker av selvhjelpsbøker. Dere vet hvilke bøker jeg snakker om? Sånne bøker som «Tenk positivt!», «Evig ung!», «Lykkeformelen!» «Hvordan bli bedre og bedre», «Suksessens 7 åndslover» osv. Det dreier seg med andre ord om bøker som prøver å få fart på selvtilliten din. Og den blir kanskje bedre en liten stund: til neste PMS, kanskje, eller til neste gang du blir grundig slått av noen som er bedre enn deg.

Etter å ha kjøpt 147 selvhjelpsbøker (jeg talte dem her om dagen), har jeg begynt å bli ekspert på innholdet. Det står omtrent det samme i dem alle sammen, merkelig nok, bare omskrevet på ulikt vis. Så i stedet for å kjøpe flere bøker, (de er jo tunge å ta med seg på reiser også), bestemte jeg meg for å skrive en lykkesang basert på alle bøkene jeg har kjøpt.

Jeg har rett og slett kalt den «Den ultimate lykkesangen». Den får lett plass i veska og blir herved urfremført, riktignok uten lyd. Men hvem vet: Kanskje jeg til og med får lurt Sven til å skrive melodi til den en vakker dag?

Den ultimate lykkesangen
Eller: Hvordan bli lykkelig i en fei! (Basert på 147 selvhjelpsbøker.)

Hvis du sliter litt med humøret,
hvis du føler deg kjip og grå,
og du ikke vet hva du skal gjøre
med depresjonene som presser på?
Vel, da har jeg noen tips til deg,
alle lykkeknepene på én gang!
Heretter trenger du ikke droger eller
kurs eller psykologer,
alt du trenger er min lykkesang!

Tra la la la la la la la la.
Alt det vonde er forbi,
alt du trenger er å si:
Tra la la la, jeg er så lykkelig!

Føler du deg trist, kjøp en bok og en lykkeblyant!
Skriv du er fantastisk til du tror at det er sant!
Still deg foran speilet og si til deg selv:
Jeg er den aller vakreste i Drammen i kveld!

Tra la la la la la la la la osv.

Har du hengepupper og åreknute-ben,
gjør det ingenting, for du kan tenke deg pen!
Føler du deg tjukk, er det fint å tenke på
at om tjue år så er du sikkert feitere enn nå.

Tra la la la la la la la la osv.

Hvis mannen din går fra deg og livet er på hell,
tenk så mye moro du kan ha det med deg selv!
Og hvis det blir så ille at du sykner hen og dør,
så treffer du en masse folk du aldri har sett før!

Tra la la la la la la la la osv


Ikke lykkelig ennå, sier du?
Vel. Da kan du jo håpe at det står noe nytt i bok nr. 148!

-----

Foto: Jarle Andersen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar